Wednesday 11 April 2012

Susu kambing dan khasiat pengambilan berterusan: Penemuan Saintis Sepanyol (ScienceDaily, May 18, 2011) — Penyelididik di University of Granada menemui susu kambing mempunyai ciri-ciri manfaat nutrisi untuk kesihatan, mempunyai banyak nutrisi yang hampir sama dengan susu ibu - Cinta Penternak Kambing






Penemuan yang diketuai oleh profesor Margarita Sánchez Campos dari University of Granada Department of Physiology and Institute of Nutrition and Food Technology membuktikan bahawa susu kambing memiliki ciri-ciri manfaat nutrisi untuk kesihatan. Pengambilan susu kambing secara berterusan oleh seseorang individu yang mengalami kekurangan zab besi atau anemia, membantu pemulihan kerana ia membantu pengambilan zat besi dan pembentukan hemoglobin.

Susu kambing melindungi kestabilan DNA, walaupun dalam keadaan lebihan zat besi disebabkan pengambilan berterusan untuk merawat anemia.

Penyelidik University of Granada juga menemukan susu kambing mempunyai banyak nutrisi seperti  casein, khasiat yang hampir sama dengan susu ibu. Susu kambing mengandungi kurang casein alpha 1 –seperti susu ibu, yang menyebabkan kebanyakan kejadian allergy kepada susu lembu.  Kata beliau "Disebabkan masalah ini, di sesetengah negara susu kambing digunakan sebagai asas pembuatan formula untuk bayi menggantikan susu lembu”.

Kebaikan tambahan susu kambing ialah mengandungi jumlah oligosaccharides yang signifikan. Susu kambing mengandungi banyak oligosaccharides yang komposisinya hampir sama dengan susu ibu. Kandungan oligosaccharides ini mencapai usus besar yang tidak tercerna dan bertindak sebagai prebiotik, ia membantu pembentukan probiotic flora yang bersaing dengan pathogenic bacterial flora, dan menyingkirkannya.

Kurang Laktosa (Lactose)

Kandungan laktosa pada susu kambing juga adalah kurang berbanding susu lembu, 1% kurang, dan mudah dicernas.

Kelebihan susu kambing ini juga terletak pada kandungan fatty acids (linoleic and arachidonic)  yang lebih banyak berbandning susu lembu. Kedua-duanya tergolong dalam omega-6 series. Namun, susu kambing mempunyai 30-35% medium-chain fatty acids (C6-C14) MCT, sementara susu lembu hanya ada 15-20%. Fatty acids ini membekalkan sumber tenaga segera kepada badan dan tidak disimpan sebagai lemak badan. Tambahan, lemak susu kambing ini mengurangkan keseluruhan paras kolestrol dalam badan dan menggekalkan paras triglycerides dan transaminases (GOT and GPT) dalam badan. Justeru itu, susu kambing menjadi pilihan makanan bagi mengelakkan penyakit berkaitan jantung.

Berbanding komposisi mineral, penyelidik dari universiti ini menjelaskan bahawa susu kambing kaya dengan calcium and phosphorus, yang mana baik untuk pembentukan tulang.  Ia juga mengandungi lebih kandungan zinc and selenium, nutrisimikro penting yang bertindak sebagai pertahanan antioxidant untuk badan dan mengelak penyakit berkaitan neurodegenerative.

Penyelidik ini berpendapat bahawa “susu kambing boleh dianggap sebagai makanan semulajadi serbaguna dan pengambilannya perlu digalakkan kepada umum, terutamanya kepada mereka yang allergy atau alah pada susu lembu, daya penyerapan tubuh yang rendah, paras kolestrol yang tinggi, anemia, osteoporosis (tulang lemah) atau mengalami masalah kesihatan yang memerlukan pengambilan zat besi berterusan."

1 comment:

  1. Salam. Good info.

    Yang banyak orang tak tahu ialah medium chain fatty acid sebenarnya sejenis saturated fat (lemak tepu). Kita sering ditakut takutkan bahaya pengambilan lemak tepu dan kolesterol, sedangkan fakta sebenar adalah sebaliknya.

    Teruskan info anda.

    http://alwigoatfarm.blogspot.com

    ReplyDelete