Wednesday 11 April 2012

Fakta tentang kambing - Cinta Penternak Kambing


Dalam dunia penternakan kambing global, beberapa istilah penting yang perlu diketahui oleh penternak supaya anda tidak keliru atau dianggap sebagai amatur.  Antara yang biasa digunakan ialah istilah “buck” atau pejantan yang merujuk kepada kambing jantan dewasa yang sudah matang. Jantan yang telah dikasi pula dirujuk sebagai “wether”.  Kambing betina dewasa dipanggil “doe”. Secara umumnya kambing yang belum matang dipanggil anak.  Anak kambing jantan kurang setahun pula dipanggil “buckling” sementara kambing betina kurang setahun dipanggil “doelings”. Kadang-kadang anak kambing ini digelar “nanny” (betina) dan “billy” (jantan) untuk membezakan jantinanya. Baru aku paham sekarang term-term seperti ini. Antara fakta tentang kambing yang sempat saya baca adalah:

  1. Kambing adalah haiwan pertama yang dibela oleh manusia pada zaman 7,000-10,000SM.
  2. Sejarah zaman Egypt mengatakan bahawa Pharaoh Cephranes dikebumikan bersama 2,000 ekor kambing.
  3. Kambing hidup 8-12 tahun
  4. Saiz kambing berbeza mengikut baka. Betina dianggarkan sekitar 10-135kg dan jantan sedikit berat 12-172kg. Baka untuk daging lebih berat daripada baka untuk susu.  Kambing jantan aktif secara seksual seawal usia 4 bulan dan betina pada usia 7 bulan.
  5. Kambing bersifat peragut daripada rumput ke pucuk-pucuk daun.  Kambing boleh hidup di tanah yang menyebabkan lembu dan biri-biri mati kebuluran kerana sifat peragut yang memilih dan mempunyai pilihan tumbuhan yang sangat banyak.
  6. Kambing boleh beranak 1-6 ekor setahun. Kelahiran kembar adalah sangat biasa. Sementara kelahiran 4-6 ekor adalah sangat jarang.
  7. Dianggarkan terdapat 500 juta kambing di dunia, di mana 3 juta adalah di US dan 170 juta di China. Kebanyakan populasi kambing ini adalah di negara sedang membangun. Pengimport terbesar adalah US dan pengeskport terbanyak ialah Australia. 
  8. Di seluruh dunia, dianggarkan lebih ramai orang mengambil daging kambing berbanding daging lain (termasuk lembu dan ayam) di mana banyak penggunaan di negara membangun sukar dianggarkan  secara tepat. Dianggarkan pengambilan susu di seluruh dunia adalah susu kambing.
  9. Daging kambing dipanggil “Chevon” atau “Cabrito”. Ia kurang kandungan lemak dan kolestrol berbanding daging lembu, babi dan ayam.
  10. Pada masa dahulu, kambing selalu disimpan di kapal pelayar sebagai sumber susu segar dan daging.
  11. Memiliki penglihatan malam yang sangat baik dan selalu dijumpai meragut pada waktu malam.
  12. Kambing tidak harus disimpan atau dibela sendirian. Ia adalah haiwan ternakan yang suka tinggal berkumpulan. Boleh menerima kehadiran haiwan lain dalam kumpulannya seperti kuda dan kambing.
  13.  Kambing tidak memiliki gigi depan sebelah atas melainkan bentuk “gum pad”  yang keras di sebelah atas.
  14.  Kambing adalah perenang yang baik. Betul ke? Setakat ini tak pernah pulak tengok kambing berenang lagi.



2 comments:

  1. Kambing aku banyak kali jatuh parit masa meragut. Perut penuh penuh pun timbul lagi dalam air. Tak tenggelam. Memang dia pandai berenang.

    http://alwigoatfarm.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. aku hairan knpe d kdai western food xde chevon chop?smue lamb chop..hehe

    ReplyDelete